|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A líra esélye
Elmúlnak az őszi versenyek mindannyiunknak. Úgy is, ha a ragyogó
csikót nem futtattuk ronggyá a Pegazust, ahogy az olvasók
nevezik. Hagyjuk is a lovat, szóljunk magunkról, vágtató,
egész lényőnkben éneklő valónkról. Ez a lény, aki vagyunk,
a só tömör gyöngyeivel ékes, fáradt és izzadt, mert a látomást
óhajtotta szelíden betörni. Vigasza ezért nem lehetett semmilyen
kupa a versíró az általa felfedett igazság további életéről
töpreng.
Az énekelt kültészet idejében nem volt kiltátástalan a költő
ügye. A hangokról mindenesetre tudomása volt, már az ősközösségből.
Kínokról, vonzalmakról, az aszály ravataláról később is pontos
fogalma volt, mint mindenkinek. S a fehérgyász szőttesáre
rábókolt egy-egy alvadt tulipán. Erről már országos viszonlyatban
gondolkodni lehetett. A műveletben az egész nép részt vett,
csiszolva folyamatos dalolásban a megrögzött tényeket, jelenségeket
és jelenést. Nem, nem volt reménytelen leszögeznie a költőnek
a török rabság köevtkezményeit s a ahalálra-táncoltatott lány
történetét ha nyitott fülekkel és továbbadásra kész szájakkal
várta a közösség. Így jöhetett létre a népköltészet, a dallammal
együtt született a vers az énekelt, énekelhető ének.
Boldog, aki József Attilát szavalni hallotta, s boldogság
lehetett József Attilának, ha elmondani hallotta mástól, testvéri
ajkaktól, verseit. A költeményt önzetlenül és jól felvállalani,
a másét erre csak a mély vonzalom képes. Csak az olvassa
versemet ki ismer engem és szeret. De annak, aki az általa
megmunkált anyagtól, az általa lakott otthontól is elidegenedik:
a kor emberének fájdalmasan idegen lehet a mások által megfogalmazott
világkép. Hogy kellene a költői világképet újból emberközelbe
hozni? Talán ezt kérdezte a zeneszerző is önmagától, a táncház-mozgalom
kezdetén. S feleletért nem röstellt alászállni a még énekelt
népdal a parasztdal dallam- és stílusvilágába, a végső
pillanatuk ellen rikoltó ősi hangszerek világába. Öreg énekesekhez,
bátyókhoz, széthulló dalközösségekhez úgy fordult, mint legfőbb
ihletért folyamodik az ember.
Különös: mintha a dallamokat tudatosan komponálta volna egyszerre
egyéni és sereges (közös) éneklésre. Így hát a vers oly természetesen
válik közkinccsé, akér a népdal íratlan szövege. Énekelhetővé,
tehát közvagyonná így lesz a megfogalmazott világ, a megérthető,
sőt átalakítható lét s a megsejthető titok. Elérhetővé a testvéri
kéz. Zengéshíd ível a mai ifjúságból a költők mindenkori ifjúságába,
zengéshíd egymás mellett vegetáló emberek, sőt nemzetek között
is. Sebőműsorokra emlékezem: a közönséggel együtt dalolt
dalra a tömegmagány feloldására emlékezem.
Oldódott akkor a költők magánya is. Kellett ez életünkben,
s elmúásunkban bizonyosan kell: hogy ne dadogjunk nyomorú
mai Mózesként a halál Fáraója előtt. De álljunk félelmetlenül,
szólván: az én igém a barátom szájában van s felhangzik
sokadmagunkért.
Szécsi Margit |
|
|
|
|
|
|
|