|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZEMTŐL SZEMBEN
Sági Mária
TÁNCHÁZ A KASSÁKBAN
Közművelődésünk egyik izgalmas jelensége a táncház és a hozzá kapcsolódó
népzenei mozgalom. Országszerte fiatalok ezrei vesznek részt benne, számuk
egyre növekszik. A népművészettel foglalkoznak, de nem ünnepi formában, színpadi
bemutatás céljából, hanem mindennapi életük szórakozásai közé akarják szervesen
beilleszteni. Ez a cikk nem a mozgalom fejlődési szakaszainak megrajzolására,
jelentőségének elemzésére vállalkozik, hanem egy empirikus felvétel eredményéről
óhajt beszámolni. A felvételt 1976. április 29 és május 27 között végeztük
minden kedden és csütörtökön a XIV. kerületi (Uzsoki úti) Kassák Művelődési
Ház Sebő-klubjában. A Sebő Ferenc-féle népzenei együttes tudvalevőleg
első számú élesztője, inspirátora volt az egész mozgalomnak, nemcsak művészileg,
de közművelődési szempontból is. A táncházat valóban mozgalommá tudták tenni
és éppen ebben játszott döntő szerepet a Kassák Művelődési Ház.
Sebőék 1973 óta játszanak a Kassákban. Kezdetben
műsoros esteket tartottak, népzenei klubot vezettek, később ezt összekapcsolták
a tánccal, majd Tímár Sándor vezetésével a tánctanítással. Itt valósult meg az
az elképzelés is, hogy a népzene és a közös tánc más művelődési formákkal együtt
alkotja a fiatalok szórakozási-művelődési tevékenységét: a klub vezetői írókat,
művészeket, közéleti személyiségeket hívtak meg a klubba beszélgetni,
kiállításokat rendeztek és mindig számíthattak a tagság, a látogatók
aktivitására.
A vizsgálatot egyrészt a mozgalom hirtelen és
erőteljes fejlődése, fellendülése indokolja, másrészt a közvélemény aktív
érdeklődése, amely a szociológiai vizsgálatokkal szemben joggal támasztja azt
az igényt, hogy ne csak a már megvalósultat regisztrálja, hanem foglalkozzék az
éppen születő újjal is. Arról gyűjtsön adatokat, hogy miképpen jön létre és
miképpen bontakozik ki az addig ismert keretek közül valami gyökeresen újszerű.
Szükségessé teszi a vizsgálódást az is, hogy a mozgalom eddigi rövid története
alatt nemcsak híveket, de ellenzőket is szerzett magának. Vajon kik járnak a
táncházba, és kik a Sebő-klubba? Igaz-e, hogy kizárólag az értelmiségi és a
diákifjúság szórakozása? Van-e törzsközönség, amely esetleg az egyik táncházból
a másikba árad? Hányszor jár a törzsközönség, és hányszor a többiek? Mit
szeretnek leginkább táncolni; melyik más táncházba járnak még és így tovább.
Vizsgálatunk ezekre az egyszerű kérdésekre keresett feleletet, nagyon egyszerű
módszerrel. Nem mintát választottunk, hanem mindenkit
megkérdeztünk, aki a jelzett időszakban előfordult a klubban. Önkitöltős
kérdőívvel teljes körű felvételt készítettünk.
A KLUB LÁTOGATÓINAK MEGOSZLÁSA
Április 29 és május 27 között összesen hét alkalommal tartott rendezvényt a Sebő-klub.
Ezeken összesen 307 fiatal jelent meg, jó néhányan természetesen több
alkalommal; így 529 jelenlétet számíthatunk, egy-egy estén
tehát átlagban 74-en voltak.
Részletezve: |
IV. |
29. |
|
csütörtök: |
78 |
|
V. |
6. |
|
csütörtök: |
95 |
|
V. |
11. |
|
kedd: |
63 |
|
V. |
13. |
|
csütörtök: |
78 |
|
V. |
20. |
|
csütörtök: |
56 |
|
V. |
25. |
|
kedd: |
77 |
|
V. |
27. |
|
csütörtök: |
82 |
Kikből tevődik össze ez a 307 főnyi csoport? Nem szerint kb. egyforma arányban
voltak lányok és fiúk (lányok 52%, fiúk 48%). A Kassák-táncház zömmel a 19-24
éveseket vonzza (58%), kevesebben vannak a 14-18 éves korosztályhoz tartozók
(13%), és viszonylag magas a 25 év fölöttiek aránya (27%). Mindkét nem kb.
ugyanabban az arányban fordul elő a különböző korosztályokban. Érdekesebb
kérdés a lakóhely szerinti megoszlás,
hiszen a klubnak többféle igényt kell vagy kellene kielégítenie; szórakozást
kell nyújtania a kerület fiataljainak, szórakozást és egyben példát a
fővárosiaknak, de még inkább követhető és követendő példát a vidékieknek. A
válaszokbólaz derül ki, hogy a
tagság leginkább összfővárosi jellegű (76%), a XIV. kerületből jön a látogatók 13%-a; a maradék 11% vidékről (22
fiatal) és külföldről (9 külföldi diák).
SZÁRMAZÁS ÉS FOGLALKOZÁS
A legtöbb előzetes vitát a résztvevő fiatalok származás
és foglalkozás szerinti rétegződéséről szóló sejtések váltották ki. Rangos folyóirat is közölte a vádat, amely
szerint a táncház egyedül az értelmiségi
fiatalok szórakozóhelye (ezért állnak kocsisorok a klub előtt
). Mások ezt
hevesen tagadták, és olyanok is akadtak, akik szerint az sem mindenképpen
elítélendő, ha történetesen elsősorban az értelmiségi fiatalok alkotjáka törzsközönséget. Mit mutat a konkrét
vizsgálat? A Sebő-klubba járó fiatalok 34%-a középiskolai és főiskolai
hallgató, 28%-a értelmiségi pályán dolgozik (több a reál,mint a humán értelmiségi), 25%-a munkás, 11%-a adminisztratív
dolgozó, 1%-a egyéb.
Részletezve: |
középiskolai tanuló |
12% |
|
egyetemi, főiskolai hallgató |
22% |
|
szakmunkás |
19% |
|
betanított- és segédmunkás |
7% |
|
adminisztratív dolgozó |
11% |
|
reál értelmiségi |
17% |
|
humán értelmiségi |
7% |
|
művész |
4% |
|
egyéb |
1% |
A vizsgálati eredmények szerint tehát a vád nem igaz, a
résztvevők egynegyede munkás, ami az adott körülményeket tekintve nem rossz
arány. Árnyaltabb képet kapunk azonban, ha a foglalkozást a végzettséggel és az apa
foglalkozásával is kiegészítjük.
A fiatalok 80%-a érettségizett (ebből 22% végzett felsőfokú iskolát). Ehhez azonban
még az éppen középiskolát végző 12%-ot is hozzá kell számítanunk, s így csak 8%
azoknak az aránya, akik nem végeztek középiskolát, vagy más iskolatípust
végeztek. (8 általánost végzett négy fiatal, szakmunkásképzőt 8, érettségi után
szakmunkásképzőt 4, a többiek jártak középiskolába, de nem fejezték be.) Úgy
látszik tehát, hogy a Kassák-klubba járó munkásfiatalok
többsége a mai legfejlettebb rétegből, tehát az érettségizett munkásokból
kerül ki.
Új összefüggésekhez jutunk, ha az apa foglalkozása szerinti rétegződést
vizsgáljuk. A fiatalok 49%a értelmiségi családból származik, 36%-a
munkáscsaládból (szakmunkás apa 37%), adminisztratív családból 8%, egyéb 4%,
nincs válasz 3%. Vagyis többen származnak munkáscsaládból, mint ahányan maguk
is fizikai munkát végeznek.
Érdemes itt az egyes megoszlásokat egymással is
összevetni. Mindenekelőtt a foglalkozás
és az apa foglalkozása dimenziók összefüggése érdekel bennünket: a
munkásszármazású fiatalok 26%-a értelmiségivé vált, az értelmiségi származású
fiatalok 22%-a pedig munkássá. Vagy másképpen: a tagság 9,5%a munkásszármazású
értelmiségi, 11%a értelmiségi származású munkás.
A tanulók 30%-a munkásszármazású, 56%-a értelmiségi
származású. Az összmintát tekintve 10% munkásszármazású tanuló és 18%
értelmiségi származású tanuló. A munkások
42%-a munkásszármazású, 44%-a értelmiségi származású. Az összmintát
tekintve tehát 11% munkásszármazású munkás és 12% értelmiségi származású
munkás.
A látogatók megoszlása foglalkozás és származás szerint
|
Foglalkozás |
Tanuló |
Munkás |
Adminisztratív |
Értelmiségi |
Az apa foglalkozása |
% |
% |
% |
% |
|
Munkás |
11 |
11 |
6 |
9,5 |
Adminisztratív |
2,5 |
|
0,5 |
4 |
Értelmiségi |
18 |
12 |
4 |
14 |
Egyéb + nincs válasz |
2,5 |
3 |
0,5 |
0,5 |
|
Összesen |
34 |
26 |
11 |
28=99% |
|
Ezek az adatok együttvéve nyújtanak képet a klubtagság
társadalmi összetételéről: Ha az ország vagy akár Budapest lakosságának, vagy
akár fiatal lakosságának megoszlási arányához viszonyítjuk, természetesen az
derül ki, hogy az országosnál jóval nagyobb az értelmiségiek, diákok,
értelmiségi származásúak aránya (hiszen például egyetlen résztvevő szülei sem
mezőgazdasági dolgozók). A mérleg tehát ha így nézzük az értelmiség felé
billen. Mégis hiba volna, ha csak ezt vennénk észre. A résztvevők társadalmi
megoszlását nem lehet csak az országos átlaghoz mérni, előbb a művelődési
házak, klubok látogatóinak, az amatőr együttesek tagságának összetételével kell
összehasonlítanunk; ott pedig ugyanazt vagy még rosszabb arányt találunk a
munkásfiatalság kárára. A táncház esetében így az is igen pozitív eredmény,
hogy a résztvevők egynegyede munkás, s hogy a táncházba járó munkásfiataloknak
csaknem fele munkásszármazású. Ez arra utal, hogy a táncház, minden nehézség
ellenére, vonzást gyakorol a munkásfiatalokra is.
Vajon a résztvevők hány százaléka táncol népi
együttesben? Ez azért fontos kérdés, mert a táncház-mozgalom kezdetben valóban
a különböző népi együttesek tagságának nyújtott szórakozási lehetőséget, később
pedig ezt a tényt a mozgalommal szemben használták érvként (csak néptáncosok
járnak oda). Az összes megkérdezett fiataloknak mindössze 7%-a táncol
néptánc-csoportban, legtöbben az Állami Népi Együttesben, majd a Bartók
Együttesben, s végül a Jászsági Népi Együttesben ők pedig szórakozásuk
mellett a tánctanításhoz és a tánctanuláshoz nyújtanak segítséget.
|
|
|
|
|
|
|
|