|
Sági Mária: TÁNCHÁZ A KASSÁKBAN / 2
A TÖRZSKÖZÖNSÉG
Van-e a táncháznak törzsközönsége? A felvétel adatai szerint a fiatalok kétharmad
része (67%) a vizsgált idő alatt mindössze egyszer fordult meg a klubban,
egyharmad része többször kettőhét alkalommal. Nincsen pontos kritériuma
annak, hogy mikor számíthatunk valakit a törzsközönséghez. Valamilyen határt
mégis kellett szabni, ezért úgy gondoltuk, hogy e célból azoknak a fiataloknak
a csoportját választjuk külön, akik legalább négyszer (azaz 4-7 alkalommal)
voltak jelen. Ez az adat azonban csak statisztikailag releváns, mivel a
felvétel egybeesett a vizsgaidőszakkal, s ezért meglehet, hogy olyan fiatalokat
is törzstagoknak lehetne számítani, akik most csak egyetlenegyszer voltak
jelen, de más időszakban rendszeresen járnak. Az így számított törzsközönséghez
39-en tartoztak, az összes résztvevő 13%-a. Érdekes az összetételük: legtöbbjük
(28 fiatal) 19-24 éves, kilencen idősebbek ennél, és csak ketten
középiskolások. Foglalkozás szerint 9 főiskolai hallgató, 15 szakmunkás és
betanított munkás, 2 adminisztratív dolgozó, 10 értelmiségi és 1 egyéb. Az apa
foglalkozása szerint 15 munkás; 2 adminisztratív, 19 értelmiségi és 2 egyéb
származású. Vagyis: a törzstagok között még nagyobb a munkás (38%) és a
munkásszármazásúak (szintén 38%) aránya, mint egy-egy klubest teljes
tagságában. A valóság itt ismét cáfolta azt a hiedelmet, hogy a táncház csakis értelmiségiek szórakozóhelye.
Érdekes a törzsközönség lakóhely szerinti megoszlása: nagyobb arányban találunk
közöttük XIV. kerületieket is (9 fiatal), mint az összlátogatók között. A más
kerületből való 26 budapesti mellett 2 vidéki és 2 külföldi diák is a
törzsközönség sorába tartozik. A szorosabban vett törzsközönség mellett azoknak
az adatait is megvizsgáltuk, akik a jelzett időszak alatt 2-3 alkalommal voltak
a klubban. Létszámuk kb. akkora, mint a törzsközönségé: 41 fő. Közöttük azonban
már több a diák (6 középiskolás, 16 főiskolás). A munkásfiatalok száma és
aránya körülbelül ugyanannyi (15 fő), úgyszintén az értelmiségieké (19). Az
adminisztratívaké valamivel magasabb (6).
A KLUBBAN TÖLTÖTT IDŐ
A kérdezőbiztosok feljegyezték az egyes kérdőíveken az érkezés és távozás idejét.
Ebbő1 tudjuk, hogy a fiatalok 84%-a másfél óránál hosszabb időt tölt a klubban,
14%-uk fél-másfél órát, s csupán 1%-uk számít futó, kíváncsiskodó vendégnek,
aki félórán elül el is távozik. Aki tehát eljön, az rendszerint hosszabb ideig
ott is marad. Érdemes ezért a 84%-os többséget tovább bontani már csak azért
is, mert a törzsközönség meghatározásba az ott töltött idő is beletartozik. A tagság
egyharmada (pontosan 33%) 3 óránál is hosszabb időt tölt a klubban; ez a
legaktívabb csoport alkotja egy-egy klubest törzsközönségét. Ugyancsak jelentős
rész (36%) tölt a klubban 2-3, s már valamivel kevesebb (13%) másfél-két órát.
Megvizsgáltuk, hogy nem, kor, lakóhely, iskolai
végzettség, származás szerint van-e valami különbség a klubban eltöltött idő
nagyságát illetően. Határozott eltérést nem tapasztaltunk, néhány tendenciát
azonban érdemes jeleznünk. A nem és
az életkor semmi befolyást nem gyakorol,
a különböző korú fiúk és lányok nagyjából egyforma arányban oszlanak meg a
különböző csoportok között. A foglalkozás azonban már okoz eltérést: a tanulók
statisztikailag értelmezhetően többet tartózkodnak a táncban, mint a többi
foglalkozásúak. Lakóhely szerint egy
említésre méltó eltérést találunk: a helybeliek (XIV. kerületiek) között
többen vannak 2-3 órányit jelenlevők, mint a más kerületekből jöttek között. Származás szempontjából is csak egyetlen
befolyásoló tényezőt találtunk: az adminisztratív származásúak között
szignifikánsan többen vannak azok, akik 3 óránál is tovább maradnak. Végül
legszorosabb összefüggés a klubban való tartózkodás ideje és az iskolai végzettség között van. A
középiskolások közül azok vannak többségben, akik 2-3 órát vagy még többet
töltenek a klubban, valamint azok is, akik éppen csak ismerkedésre néznek be.
Az érettségizettek közül az átlagosnál többen vannak olyanok, akik elejétől
végig részt vesznek, ott vannak a táncházban, főiskolások között pedig, akik
másfél-két órára, vagy pedig csak rövid ismerkedésre jönnek.
HOL TANULTAK TÁNCOLNI?
A táncház történetéből tudjuk, hogy kezdetben csak az FMH-ban volt tánctanítás,
később az igények növekedésével szaporodott a tánctanulás lehetősége. Avizsgálati eredmények egybeesnek a
történettel. A Kassák-klubban részt vevő fiatalok közül legtöbben az FMH-ban
tanultak táncolni (32%), majd azok következnek, akik már a Kassákban kezdték
(30%). A Molnár utcában 9%, a Bem rakparton 9%, az egyetemi klubokban 8%, a
Dagály utcában 2%, a vidéki táncházakban 2%, a MOM-ban 1,5%, a Bartók
Együttesben 1,5%, a Marcibányi téren 1%, a görög táncházban 0,6% kezdte a
táncokkal való ismerkedést. (Ennél a kérdésnél a fiatalok több helyet is
megjelölhettek, ezért a fent említett adatok összege több mint 100%.)
MOTIVÁCIÓ
Egy ilyen népszerű ifjúsági szórakozási formánál mindig érdekes, hogy a fiatalok
miért éppen ezt választják, vajon mi motiválja őket?
Mindenekelőtt arra próbáltunk információt nyerni,
hogy mi volt a nagyobb vonzerő: 1. maga a zene és a tánc, vagy 2. a barátok, a
társaság, a közös időtöltés. Miért jöttél először a táncházba? erre a
kérdésre a fiatalok 80%a a zenét vagy a táncot, vagy mindkettőt jelölte meg, s
csak 20%-a a barátokat, a társaságot. Ez a különbség azt mutatja, hogy itt valóban elsősorban a népzene és a néptánc
vonzásáról van szó.
S ennek az sem mond ellent, hogy a következő kérdésre Hol hallottál először a
táncházról? 65%-uk jelölte meg barátját, ismerősét. A fiatalok elsősorban a
zenéért és a táncért jöttek a táncházba és nem pusztán a barátjuk hívására,
mégis először személyes ismeretség útján szereztek róla tudomást. Ez viszont
arra mutat, hogy a személyes kapcsolatok útján gyakran ma is jobban terjednek a
szabad idő eltöltésével kapcsolatos információk, mint a hivatalos propaganda útján.
A motiváció tárgykörébe tartozik az a kérdés is, hogy a Sebő-klubba járó
fiatalok mit kedvelnek jobban: a klubnapokat
(ahol Sebőék, esetleg más együttesek és művészek műsort adnak) vagy a tánctanítási alkalmakat. Ez a kérdés
arra adott lehetőséget, hogy a már résztvevők érdeklődését differenciálni
tudjuk. A válaszok értékelésekor mindenekelőtt ki kellett hagynunk azt a 106
fiatalt (35%), akik még sem erre, sem arra nem járnak rendszeresen, először
voltak a táncházban. A fennmaradó kétharmad többségben viszont elkülöníthetünk
két csoportot:
Tánctanításra rendszeresen jár a tagság 28%-a (86 fő), nem rendszeresen, de jár 25% (77
fő), összesen tehát 53%. Közülük 23-an csak a tánctanításra járnak, ők képviselik
azt a csoportot, amelyet elsősorban a tánc érdekel, a zenei és más műsorokból
kimaradnak.
A klub-foglalkozásokra rendszeresen jár a tagság 25%-a (78 fő), nem
rendszeresen jár 22% (66 fő), összesen tehát 47%, valamivel kevesebb a tánc
iránti érdeklődőknél. Közülük 18-an csak a klubestekre járnak, a klubnapi
táncesteken sem vesznek részt, csak nézik. Ők elsősorban a zenét, abban is
főleg a Sebő-szerzeményeket és nem a népzenét szeretik.
E két szélső csoport mellett 60 azoknak a száma (19%), akik mindkét típusú rendezvényen szívesen
részt vesznek.
Összefoglalva: az összes résztvevők 65%-a jár valamilyen
rendszerességgel tánctanításra vagy klubfoglalkozásra. A tánctanításra járók
száma valamivel nagyobb (53%), mint a klubfoglalkozásra járóké (47%). A két
csoport metszete (akik mindkét rendezvénytípust egyaránt szeretik) mintegy
19%-ot tölt ki. Csak a tánctanítást szereti mintegy 7%, csak a klubesteket
mintegy 12%.
Egy másik csoportosítás szerint tehát a megkérdezettek
35%-a (106 fiatal) egyik alkalomra sem jár, 28%-a (86 fiatal) rendszeresen
táncol, mindkét alkalomra jár (közülük 23-an csak táncolnak) 25%-a (77 fiatal)
ritkán táncol (közülük csak ritkán táncol 34), és 12%-a (38 fiatal) sohasem
táncol, de a Sebő-klubbot ritkán vagy rendszeresen látogatja. Ők azok, akik
csak a Sebő-szerzeményeket szeretik, a népzenét még abban a mértékben is
sokallják, amelyben a klubnapokon szerepel.
|
|