|
Orbán Ottó Se
szűk, se bő mond Furfangos Sebő / 3
Sebő Ferenc könyve, a Népzenei olvasókönyv első látásra az, aminek a címe
mondja. Hasznos ismeretek és olvasásra való szövegek gyűjteménye, egy
tudományos igényeket is kielégítő, mégis elsősorban a tájékozódni kívánókat
segítő, jól szerkesztett kézikönyv. Használható tankönyvnek is, ha a szükség
úgy hozza, de olvashatjuk egy karosszékben, puszta kedvtelésből, a magunk
épülésére is. Ettől azonban még nem kéne elmosolyodnunk.
Márpedig ezt tesszük.
Sebő könyve nem egyszerűen egy olvasható nyelven megírt ismeretterjesztő munka.
Mondhatnánk, a könyv szerkezetébe rejtett önportré. A könyv tankönyvnek indul,
aztán egyszerre csak kinövi a ruháját. Nem tudunk ellenállni a kísértésnek,
hogy fölsoroljuk a könyv első felének beszédes fejezetcímeit: A népzene. A
magyarországi népzenekutatás, A magyar népzene, Magyar népdalstílusok, Énekes
népszokások, Tánczene, Revival és táncház, Népzenei kiadványok. A címek
híven mutatják, hogy Sebő illemtudó emberként elindul a fogalmak
tisztázásával, aztán rátér a magyar kérdéskörre, és rögtön belebonyolódik,
mert bele kell, hogy bonyolódjék a stíluselemzés, valamint a népdalok osztályozásának
egymással össze is függő meg külön is kezelendő problémagubancába. A fogalmi
tisztázás logikusan, mondhatnám, nagyvonalúan egy bibliográfiába torkollik,
ahogy majd a könyv egésze is a dallampéldák lemezkatalógusába magától
értetődően a tudománynak egy olyan területén, ahol a kutatás nélkülözhetetlen
eszköze a sáros bakancs is. Csak előtte még ezzel a sáros bakancsunkkal
bejárjuk a könyv második felén magasodó Olvasmányok nevű hegység
gerincét és ormait. Bartók, Kodály, Lajtha, Járdányi, Rajeczky, Dobszay,
Martin és Sebő saját maga e hiányos fölsorolás is jelzi, miféle és mekkora
hátországa van vándorhegedűsünk tudományának.
Mosolyognunk pedig azon kell, hogy az eszmék emberében lakik egy kulcsait csörgető, józan
gazdasszony is; a könyv szerkezete szinte bájjal mutatja, hogy kertős
lelkülerű szerzőnk hogy kényszerül pusztán szakmai becsületességből folyton
menny és föld között röpködni. Mintha a középkor egy köztudottan ritkaságszámba
menő, fényes napjára virradtunk volna, jobb kéz felől a katedrálisok
átszellemült, göndör kőszentjei, balra meg a Carmina Burana kocsmáról
kocsmára járó, énekük ritmusát a kocsmaasztalon döngető, részeg deákjai. Magán
a könyvön persze semmi okunk mosolyogni. Sebőt jól megírt, megválogatott és
megszerkesztett anyagának fölhajtóereje példaszerűen emeli a tárgya körül
burjánzó babonaság fölé. Tudja és mondja, hogy a népzene, kötődjék bár
művészeten belül és kívűl ezer más dologhoz is, mindenek előtt zene
mítoszként, zene mivoltát mellékes körülménynek tekintve tisztességgel nem
tárgyalható.
Last but not least, Sebő könyve nem csak minőségileg elsőrangú, de a
számsorban elfoglalt helyét tekintve is első a maga nemében. Bármilyen
hihetetlen, így igaz: a népzene körül tudósi életművek tornyosulnak, de olyan
útbaigazító kézikönyv, amilyen a Népzenei olvasókönyv mindmáig nem
létezett. Gyanítom, nem járok messze az igazságtól, ha Sebő amatőr
pályakezdését sejtem mint ihletforrást az egész vállalkozás mögött. Akkoriban
tapasztalhatta, miközben kezdetben legalábbis ő éppúgy a fülére hagyatkozva
próbált tájékozodni, mint én, hogy a szaktudomány és a balladai homály közt,
ott, ahol a művelt közönség köznapi ismereteinek és az ezeket gyarapító
könyveknek lenniük kéne, és ahol ő a fogódzót keresi, nincs semmi.
Leginkább példa értékűnek mégsem a könyv még egy magamfajta műkedvelő számára is
nyilvánvaló szakmai erényeit érzem, hanem a puszta tényt, hogy a kilencvenes
években, miközben a hazai értelmiség java leginkább egymás fojtogatásával volt
elfoglalva, szerzőnk szöveget válogatott, könyvet szerkesztett, írt. Szájtépés
helyett tette a dolgát.
Reménykedjünk?
*
Gyűjtőkörútján Furfangos Sebő, minthogy épp ott estvéledett rá, megállott a Magyar Tudományos
Akadémia előtt.
Benyit, hát uramfia, ott ül peckesen mind a százhúsz Akadémikusz, mint a verebek a
sürgönydróton.
Aztán azt tudjáke kendtek kérdi tőlük Furfangos Sebő , hogy miben egyezik a
jó asszony meg a jó csizma?
Nem tudta biz azt egyikük se.
Hát abban, hogy se szűk, se bő mond Furfangos Sebő , hanem épp passzentos.
No támadt erre haddelhadd, de még milyen! Ahány Akadémikusz, mind egymás szavába
prelegált, deklamált, kandidált, doktorált, delegált.
Akkor hát
izé
ez egy igazi
egy hamisítatlan
népi
na, minek is
mondják?
Észre sem vették, hogy Furfangos Sebő fürgén kipattan az útra, és indul tovább.
Ment a zsákjába csillagfényt gyűjteni.
1994
|
|