|
Orbán Ottó Se
szűk, se bő mond Furfangos Sebő / 2
Kevés ingoványosabb terület van annál,
mely századunk magyar szellemi életének azt a bizonyos tiszta
forrását körülveszi. A Cantata profana szövegét mondó
Bartók hangjának tompa ezüstjén persze semmi sem ejthet foltot,
de a születésekor tündökletesnek tetsző eszmét önjelölt örökösei
gyakran kompromittálták. Nem mintha az eszme maga bizonyult
volna hiú reményekben dúskáló évszázadunk egyik ködös téveszméjének.
Azt a fordulatot, melyet Bartók és Kodály vitt végbe a század
elején első pillantásra még úgy is látszhatott, hogy
csak a zenében , ma sincs okunk más jelzővel illetni,
mint a történelmivel. Soha gyakorlatiasabb utópiát, mint Kodály
látomása az iskolai énekórákon zeneértővé növekvő nemzedékekről.
Meghonosodása a mai Japánban ékesen bizonyítja e zenepedagógiai
modell működőképességét. Az utópisztikus elem nem is magában
a modellben rejtőzött, hanem a körülményekben. Abban, ahogy
Okatootáiában bevezetik a tanügyi reformokat. Abban, ahogy ugyanitt
a hajlékony eszmét, e rugalmas kaszapengét merev jelszóvá egyenesítik.
Kodály programja a lényegére csupaszítva az volt,
hogy tanuljuk meg a magunk zenei anyanyelvét, és jobb magyarokként
jobban fogjuk érteni még Palestrinát és Debussyt is. Programjának
e második pontja nem röpiratokban van megfogalmazva, hanem a
zenéjébe van belekomponálva; találomra említem itt a Jézus
és a kufárokat meg a Nyári estét, említhetnék éppen
más műveket is.
Nem ilyen nyugati dekadenciával fertőzött
lélek korunk vakbuzgó mozgalmára, aki a szellem végső, nagy ütközetéhez
toboroz sereget, és akinek be nem áll a szája Bartókról és Kodályról, bár
meghitt körben már őket is egy kissé túlhaladottnak ítéli, szavajárása szerint
nem elég autentikusnak a zongorakíséretes népdalföldolgozásaikkal.
Szerinte a tennivalónk világos, forradalmas lélekkel fejest kell ugranunk a
népdalba, népköltészetbe, népművészetbe, és kész. Az, hogy mit mond erről a
tősgyökeres szamárságról a tudományos földolgozás során a feladat
bonyolultsága által szerénységre intett kutató és szavak nélkül a föntebb
említett két mester életműve, nem tudja a jelszavak Savonarolájának lelkét
fölkavarni: akadémiai papírgaluskát ő nem fogyaszt, koncertre ő nem jár,
nagyobb dolgokra van ő elhivatva, botfülét hegyezi szorgosan, hogy meghallja
vele a jövő hívó szavát.
*
Ezen a háborúk dúlta vidéken bukkan föl a hatvanas és hetvenes évek fordulója körül
egy húszas éveiben járó, jó fülű mérnökhallgató, aki szereti a zenét,
házilagosan még műveli is. Fegyverzete egy szál hegedű meg a szemüvege mögött
csillogó, kíváncsi tekintete.
A népzenére kíváncsi. Gondolom, az történt vele is, ami mutatis mutandis
velem. Torkon ragadta és kéjesen fojtogatni kezdte egy indázó dallam vagy
valami vad ritmus, épp csak ezt az utóbbit nem nyitott tenyérrel verték egy
cserépdob bőrén, mint az a dobos, akit én hallottam DélIndiában, hanem a vonót
táncoltatva húzták a húrokon, mint a falusi hegedűsük mifelénk. Mármint
ott, ahol el nem dobták még a népszokást ruhástul, a hegedűt vonóstul.
Soha züllésre finomabban, rejtettebben, ravaszabbul csábító körülményeket. A
fiatalember személyében egy áttetszően naiv Jókaihős közelít a magát szilárd földnek
álcázó láp felé.
A politika és a közélet rohad a hazugságtól. A viszonylagos jólét viszonylagos
szabadságában elpuhult hatalomnak égető szüksége lenne valamiféle erkölcsi
legitimációra, egy eszmére, mely a hatalságra valódi vonzerőt gyakorol. A népművészetet
ugyan gyanús terepnek véli, minthogy nem tudhatja előre, meddig tart a
hegedűszó, és hol kezdődik a politikai szembenállás, de bízik nagy
találmányában, a gumibotokkal szavatolt konszolidációban, elvtársak, és mint
Piroskára a farkas, mosolyogni kezd erre a szép szál Feri gyerekre. Vidéki
fiú a kuravanegyedben, elemzi a helyzetet belső használatra szánt
jelentésében a szupertitkos szakértői csoport, észre sem veszi, hogy mi
történik vele: hogy előbb a magasba hajítja, majd csöndben alááll, elkapja
és sokak által megtapasztalt ölébe gyűri a minden hájjal megkent, éltes madám,
a KISZ. Egy ilyen helyes fiú egy országossá szélesedő mozgalom élén, gondolja
ez, ér annyit. mint egy jól lecsapolható mocsár.
És ez csak egy a veszélyek közül.
A hol népinek, hol nemzetinek mondott, és mindkét gondolat jegyeit magán viselő,
legföljebb korszakonként hol ezt, hol azt az indíttatását inkább hangsúlyozó
eszmeáramlatnak, mely ez idő tájt, mint a korai kereszténység a katakombákba,
obskúrus vitakörök félhomályába kényszerül visszahúzódni, nem kevésbé égető
szüksége volna egy legális mozgalom kereteire, melyek között előbújhatna a
napvilágra; és ha már az égést hoztuk szóba, a nagy nyilvánosságra mint
huzatra, hogy a hamu alatt (izzó parázs lángta lobbanhasson. Részéről tehát az
a veszély fenyeget, hogy a táncházi muzsikus helyett a lázas tekintetű
ideológia fogja kezébe a vonót, egy teljes életformaváltáshoz húzva a
talpalávalót, egy újabb utópiát idézve a századunkban eddig megbukottak helyére,
semmivel sem megalapozottabbat, mintha a rockzenétől várnánk a választ a modern
civilizáció létkérdéseire. A művelődési ház táncházzá varázsolt nagy termének
pódiumán hegedülő, egykori mérnökhallgató előtt egy a hivatalosnál előkelőbb
karrier lehetősége is megnyílik, a prófétáé és az ellenzéki értelmiségié, aki
hegedülve vezeti népét a jövő egyetemes táncházába, egy olyan világba, ahol a
néphagyomány ismét napi gyakorlattá válván, az embernek a fogyasztói társadalom
által végzetesen megzavart lelki egyensúlya végrevalahára helyreáll.
A kis ország értelmiségi köreiben egy közismert kéjgyilkos grasszál, az
aránytalanság, és szinte egyre megy, hogy mikor melyik álruháját viseli, a
sikeréte vagy a sikertelenségét.
Az igazi veszély mégsem ő. Az igazi veszély, Buñuel zsebéból lopjuk ki a
meghatározást, a vágy titokzatos tárgya, a mérnökhallgató
zarándokútjának áhított célja, a szédítő sokértelműség kristálypalotája, maga
a népzene.
Mert körülmények ide, csábítás oda, ki ne látná és most nem félünk Ady hangjáig
fölcsavarni az erősítő gombját , hogy szent, nagy vállalkozás a leletmentőé,
melyhez igenis kell valamennyi megszállottság is. Ki ne borzongana meg annak a
szakadéknak a partján, mely a Cantata profana zenéjében nyílik meg
előttünk. Igenis varázsszavak és bűbájosság. Szédítően mély kút az, melybe
bámulunk. Igenis zaj és mozgalom, ha nem megy másképp. Igenis menteni a
menthetőt mindenáron, hisz látnivaló, hogy az utolsó utáni percben vagyunk.
Miért ne lenne tiszta a lelkiismerete annak, aki egy ilyen ügy szolgálatába
szegődik? Miért fogná vissza őszinte lelkesedését? Mitől fogna gyanút? És mire
gyanakodna?
Sebő nagy mutatványa, hogy egész lényét az ügynek ajánlva is tudott mértéket
tartani. És csakugyan a fél országot híva táncba s táncoltatva meg a szónak
mindkét értelmében, előbb csak az egy szál hegedűjével, utóbb már mindenféle
ravaszdi tekerőhabaróvakarókavaróval (és persze többekkel egy csapatban,
akiket itt csak jelzésképpen említünk meg: kezdetben Halmos Bélával duóban,
majd a többi bandataggal kiegészülve együttesként [zárójel a zárójelben: a
Sebővel sokáig szinte összenőtt Halmos semmivel sem kevésbé karizmatikus
alakja a népzenei ujjáéledésnek, mint Sebő; épp csak a vele történtek már egy másik történet]), nem az ötlött az
eszébe, hogy milyen nagy ember is ő, hanem az, hogy a saját igényességével
mérve milyen kevéssé ért ahhoz, amit művel.
Azt hiszem, ő az egyedüli, akinek az állami díj osztásakor azt írták a neve mellé
az újságban, hogy főiskolai hallgató, mert Halmos neve mellett, akivel a díjat
megosztva kapták, egy rendes, felnőtthöz illő foglalkozás volt föltüntetve: az
MTA Népzenekutató Csoportjának munkatársa. Tudtommal Államidíjas gólya a díj
történetében csak egy volt, ő, Sebő Ferenc zeneakadémista. Első éves hallgató a
zenetudományi tanszakon, ahová pódiumsikerek és filmszerepek után beült a
hozzá képest gyerekek közé tanulni.
Egy Jókairegény hőse századunk második felében.
*
|
|