|
Abkarovits Endre
Az első táncházi zenekar megalapításától a nép
kultúra megőrzését szolgáló intézmények tudományos és művészeti
irányításáig
Beszélgetés Sebő Ferenccel
Népzenészeinkkel folytatott beszégetéseimet általában azzal szoktam kezdeni,
hogy arról tudakozódok, hogy az általában városi gyökerű fiatalok
annak idején milyen hatásra kezdtek el paraszti népzenével foglalkozni.
Az eddigi riportalanyok között sok volt a klasszikus zenei előtanulmányok
után a komolyzene területéről érkezett zenész, míg mások a játékot
iskolai képzés nélkül, autodidakta módon sajátították el, vagy
a zenélés más területeiről, például a rockzene világából érkeztek.
Te melyik csoporthoz tartozol?
Teljesen városi környezetben nőttem fel Székesfehérváron.
Klasszikus zenét tanultam a helybeli zeneiskolában, zongorát,
csellót, összhangzattant, szolfést, zenetörténetet, kamarazenét.
Ismert az az egyetemista tábori élményetek, ami arra késztetett
titeket, hogy a magyar népzenével kezdjetek foglalkozni. Eleinte
(a Röpülj páva idején) még gitárral kísértétek az éneket,
ami vegyes reakciókat váltott ki.
Sokan gondolták úgy, hogy a népzenéhez nem illik a gitár,
ami akkor a divatos popzene hangszerének számított. Vargyas
Lajos az MTA Népzenekutató Csoportjának igazgatója ezzel nem
értett egyet, s ezért behívott bennünket egy alkalommal a
csoportba, s valamennyi munkatárs előtt eljátszatta velünk
a teljes repertoárt. Na, most szóljatok hozzá, ne az újságokban!
mondta meglepődött kollegáinak, s attól kezdve határozott
támogatást éreztünk magunk mögött, nem számított már jópofaságnak
bennünket szapulni.
Úgy tudom, Martin György lakásán találkoztatok először hangszeres
népzenével, akkortájt, mikor 1970-ben befejeztétek építészmérnöki
ntanulmányitokat.
A Tou-O igaztalan halála 25. színházbeli bemutatójának a
környékén történt. Ezt a középkori kínai darabot nekem kellett
zenével kísérnem, s én ezt egy jászárokszállási citerával
oldottam meg, melyet Mózer Zolitól kaptam egy Eötvös kollégiumi
muzsikálás jutalmaként. A citerán végrehajtott bűvészkedéseim
fölkeltették Vikár László figyelmét, aki nézőként szóvá tette,
hogy ez olyasmi, mint amit a gyimesi csángók művelnek a gardonnal,
tudok-e róla. Én természetesen nem tudta semmit, de érdekelt
a dolog. Informálisan kiderült, hogyha eredeti népzenét akarunk
hallgatni, annak csak egyetlen módja van, el kell menni a
tánckutató Martin Györgyhöz a lakására. Így is történt. Ő
aztán rakta fel egyik szalagot a másik után, hogy kedvet csináljon
nekünk hozzá. Nem mondta, hogy ezt még nem publikálta, hogy
várjuk meg a Népzene Tára 98-ik kötetét, nem. Odaadta a szalagokat,
hogy másoljuk át. Ez történt. Megadta a zenészek címeit, és
rábeszélt, hogy menjünk el hozzájuk saját tapasztalatokat
gyűjteni. A gyűjtés eredményét viszont bekasszírozta, és elhelyezte
az akadémiai gyűjteményben, mint csereanyagot.
Kezdetben még a hangszerek beszerzése, hangolása, a játék
megtanulása is probléma lehetett. Hogy zajlott ez? Volt-e segítség
vagy csak korábbi komolyzenei tanulmányok segítségével autodidakta
módon történt a hangszeres népzene játszásának elsajátítása?
Hogy sikerült olyan gyorsan arra a szintre eljutni, hogy 72-ben
már a Bartók kísérőzenekara lehettetek?
A Rádióban hallottam egy Sárosi Bálint előadásban először
széki zenét, a Le is szállnak, fel is szállnak a fecskék
kezdetű Lassút, zenekari kiísérettel. Rábeszéltem Bélát, hogy
tanuljuk meg. Ő úgyis hegedült már (klasszikus zenét), én
meg gitárral próbálkoztam utánozni a kíséretet. Kissé csörömpölős
volt, de kezdetnek megtette. Nagy sikereket arattunk vele
a színházban, klubokban, házibulikon. De aztán egyre jobban
zavart, hogy az eredeti vonószene harmónium-szerű karakterét
ennyire elvesztettem, ezért rászántam magam, hogy megtanulok
brácsázni. Béla kerített egy kiszuperált brácsát az egyetemi
zenekarból, átszereltük háromhúrosra, és megkezdődött a tanulás.
A lelkesedés szárnyakat adott, mert hamarosan már közönség
előtt is bemutattuk. Egy alkalommal (azt hiszem a Népfrontban
játszottunk a Belgrád rakparton ma kisgazdaszékház), egy
kis alacsony emberke jött oda hozzánk, és bemutatkozott: Bárdos
Lajos vagyok! Mondja fiatalember, hogy tudták ezt megtanulni.
Mi nem hittük el Lajthának, hogy ez lehetséges.
Mikor voltak az első magyarországi ill. erdélyi találkozások
parasztzenészekkel? Mikor kezdtetek szisztematikusan gyűjteni?
Első alkalommal még könyvtár-építész koromban találkoztam
élő formában a népzenével, Méhkeréken. A Könyvtártudományi
és Módszertani Központ munkatársaként hivatalból ellenőriztük
főnökömmel Szente Ferenccel a méhkeréki nemzetiségi könyvtárt.
S itt ütköztünk bele a János napi köszöntőkbe, melyeket Kovács
Tivadar Dele akkor még házról házra járva teljesített, a
leghagyományosabb módon. Aztán nem sokkal ezután meghívást
kaptam Kallós Zoltántól egy alsótöki lakodalomba, a Mezőségen.
Oda már felkészülten, köklcsönkért magnetofonnal mentem. A
lakodalomban az öreg Csoma muzsikált, a kidei prímás, akitől
Járdányi Pál is gyűjtött. Ez a kirándulás emlékezetes volt
számomra, már azért is, mert a munkahelyemen 3 napra kértem
szabadságot, de mikor Zolti bácsi ezt meghallota, már az állomáson
közölte, hogy arról szó sem lehet, és ott marasztott vagy
két hétre. Gyalogosan vágtunk át a hegyeken, s végigjártuk
a környékbeli legizgalmasabb falvakat.
A négy amatőr együttes első táncháza (1972. V. 6.), a Bartók
Együttesnek a táncházmozgalom elindításában játszott szerepe,
a Kassák Klubban beindított első rendszeres táncház, az FMH
kezdeti rendezvényei viszonylag gyakori témái a megemlékezéseknek.
De a mozgalom beindulásának és kezdeti időszakának számos mozzanatára
már a szereplők egy része is csak hézagosan vagy ellentmondásosan
tud visszaemlékezni. Vannak-e olyan általánosan elterjedt tévhitek,
amiket szükségesnek tartanál eloszlatni?
A Táncház ötlete a Bihari együttes táncosaiban merült fel,
akik frissen megélt széki élményeiket akarták megosztani másik
három táncegyüttessel, egy zártkörű rendezvény keretében.
A Liszt Ferenc téri könyvesbolt klubhelységében széki ruhába
öltöztek, és pálinkával, nagyméretű Korniss-fotóval fogadták
a meghívott vendégeket. A bemutatandó széki táncokhoz élő
zene is kellett, és akkor ezt rajtunk kívül még senki nem
tudta szolgáltatni. Így kerültünk mi oda Halmos Bélával.
Mikor aztán a nagy sikerre való tekintettel fölmerült az ismételt
megrendezés igénye, kiderült, hogy az utcáról is sokan be
szerettek volna jönni, és szívesen eltanulták volna az ott
látott táncokat. A szervező lelkes Lajosék viszont világosan
tudták, hogy Magyarországon gyülekezési tilalom van, ezért
eszükbe sem jutott a nyilvánosság számára is hozzáférhetővé
tenni a rendezvényt. Klubtagságiról beszélgettek, ami kizárhatná,
hogy akárki bejöhessen ide... Erre mi azt mondtuk, hogy
épp azt szeretnénk a magunk részéről, ha akárki bejöhetne,
akkor volna kedvünk feláldozni az időnket, ha ez szélesebb
kört érint, s ezen kívül akkor, ha ezzel összefüggően megszervezzük
a tánctanítást is.
Mivel e két kérdésben nem tudtunk megegyezni, a Bartók Együttes
táncosaival összefogva elvonultunk egy másik helyszínre Táncházat
szervezni az általunk, s Martin György által is jónak tartott
feltételekkel. Ez a Fővárosi Művelődési Ház körterme volt,
amely addig az Illés együttes klubja volt, és ahol Bródy meghívására
már bemutatkoztunk egyszer. Mivel épp igazgatóváltás volt,
és a 25. Színház igazgatója, Gyurkó László vette át itt is
az irányítást, hozzá fordultam segítségért. Ő aggályait fejezte
ki egyfajta nacionalista veszély miatt, de mikor magamra vállatam
az ebből származó felelősséget, odaadta a termet. Így indult
be az első, valódi Táncház, nyitott kapukkal, nagy tömegekkel,
és táncoktatással, mely az össztánc előtt fél órával, előtáncház
néven, a bartókos táncosok közreműködésével, Litkei Pista
irányításával zajlott. (Ez persze azt feltételezte, hogy a
Bartók együttesben Tímár Sándor az egész társaságnak megtanította
kötetlen, párostánc formában az egész széki táncrendet.)
|
|