|
Abkarovits Endre - Táncházi portrék / 2
Az első dupla borítós, részben népzenei lemezetek a hetvenes
évek közepén sokunk számára az első találkozás volt az autentikus
magyar népzenével, s máig féltve őrizzük a bakelitlemezt. A
következő években megjelent még néhány népzenei lemezetek (Táncház,
Táncházi muzsika I.II., Élő népzene V.), amelyeknek viszont
sokszor már csak a címlapfotóit ismerjük könyvekből, esetleg
közkönyvtárakban fellelhetők. Mikor és mennyi jelent meg táncházi
vagy más muzsikából a Sebő együttestől? Van-e terv ezek bármelyikének
CD-n történő kiadására?
Az első lemezünk egy József Attila műsort rögzített, melyet
Berek Katival csináltunk, először az Egyetemi Színpadon, majd
szerte az országban. Ezen a versmondás mellett azok a zenéim
jelentek meg, amelyeket József Attila verseire írtam, ezek
voltak az első énekelt versek, amelyekkel én az előadói
pályafutásomat voltaképpen elkezdtem. Ezt követően jelent
meg a dupla borítós, ám csak egy lemezt tartalmazó Sebő Együttes
lemez, amely egyik felén népdalfeldolgozásokat, a másikon
pedig énekelt verseket tartalmazott. Ezt aztán a két műfaj
önállósodása követte: a Táncház (1977) egy, a Táncházi
Muzsika (1978) pedig két lemeznyi csupa talp alá való népzenét
(a muzsikusok közt már parasztzenészek is feltűntek); a Weöres
Sándor verseiből álló kislemez, majd az Énekelt versek pedig
Sebő-dalokat népszerűsített. Az Élő népzene sorozatban V.
lemezén, a Muzsikás együttessel közösen jelentünk meg a lemez
B oldalán.
Mindezekből CD-n csak egy verslemez jelent meg a legújabb
időkben Galagonya címmel (Hungaroton Classic, 1996). Azért
választottam ezeknek az újrakiadását, amikor a Hungaroton
lehetővé tette számomra, mert úgy találtam, hogy ezek a muzsikák
állták ki legjobban az idők próbáját. A népzenei megszólalásunkról
ezt ma már nem tudnám elmondani (A fiatal generációk talán
igazolva eredményes pedagógiai működésünket? sokkal szebb
és hitelesebb muzsikájukkal kényeztetnek el ma már benünket.)
A Sebő együttes meddig maradt fenn?
A felbomlás Béla kilépésével kezdődött a 70-es évek végén.
Ő valószínüleg családi okok miatt döntött akkor úgy, hogy
leáll a koncertezéssel, pont egy ausztrál turné előtt. A Muzsikás
együttes ugrott be helyettünk s kezdte meg diadalmenetét a
nemzetközi porondokon. (De aztán csak egy évig bírta ki Béla
zenélés nélkül, és egyszer csak a Kalamajka együttesben tűnt
fel, amelynek alapító prímása, Sipos Janó Törökországba távozott.)
Fellépni egyedül is tudtam, a még érvényben lévő külföldi
meghívásokat parasztzenészekkel oldottam meg. Nagy élmény
volt számomra Karsai Zsigával, Kovács Tivadarral Székely Zsigával,
majd egy ízben a moldvai csángó Benke Jánosnéval turnézni
Norvégiában, Kanadában, majd több ízben Svédországban. Itthoni
környezeteben pedig a Filharmónia segítségével léptettem fel
mestereimet (köztük Bársony Mihályt is) a Zeneakadémia nagytermében,
diákelőadásokon. Örültem annak, hogy a tőlük tanultak segítségével
és velük együtt osztozhatom a közönségsikerben.
Úgy tűnik, mintha a táncházi zenélésből a nyolcvanas évek
közepe tájékán kivonultál volna. Miért történt ez és azóta mennyire
van kapcsolatod a táncházi élettel, jársz-e akár azért, hogy
figyelemmel kísérd a különböző együttesek fejlődését táncházakba?
Ebben az időszakban sok változás történt az életemben. Családot
alapítottam, három gyermekem született. A Népművelési Intézetben
szervezett Országos Táncházvezetői Tanfolyam látványos
sikerei dacára világossá vált, hogy az intézet nem kívánja
a kellő mértékben tovább fejleszteni, és intézményessé tenni
a népzene-néptánc oktatását, hanem megelégszik annak amatőr
szinten, mozgalmi keretek között való megtartásával. Az itt
szerzett oktatási, valamint a terepmunka kutatási tapasztalatai
ráébresztettek arra, hogy e szakmában is jobban el kellene
mélyülni ahhoz, hogy lényegesen előre lendíthessük a dolgok
menetét. Ezért nagy elhatározással jelentkeztem a Zeneakadémia
Kodály alapította Zenetudományi Szakára. Ez öt év nappali
elfoglaltságot jelentett, s mivel kollegáim még a Kassák-klubból
is kiintrikáltak, nem csoda, hogy erre az időre eltűntem mindenki
a szeme elől. Zongoráztam, összhangzattant, Palestrinát, népzenét
és zenetörténetet tanultam olyan tanároktól, akikre ma is
büszkén gondolok (Rajeczky Benjámin, Dobszay László, Szendrei
Janka, Kárpáti János, Ujfalussy József, Kroó György, Somfai
László, Komlós Kati, Batta András, Kovács Sándor, hogy csak
a számomra legkedvesebbeket említsem).
Már az első ismertebb lemezed azt mutatja, hogy a népzene
mellett az énekelt versek ugyanolyan fontos szerepet töltöttek
be a tevékenykedésedben. Idővel mintha egyre inkább ebbe az
irányba tolódott volna el az érdeklődésed. Legalábbis a lemezek
ezt látszanak bizonyítani. A versek megzenésítésénél mennyire
törekedtél a népi(es) hangzásra, változott-e ez az idő folyamán?
A megzenésített versek is szolgáltak táncprodukciók alapjául
(pl. A hetedik te magad légy). Az autentikus (paraszti) népzene
és a népies műzene ill. ezek táncszínházban történő felhasználása
iránti érdeklődésed hogyan változott az idővel?
Igaz, hogy működésemet az énekelt versekkel kezdtem, s azóta
is folyamatosan énekelem ezeket a dalokat, de a népzene hozzátársítása
a repertoárhoz mégsem jelent műfajváltást. Én is menetközben
döbbentem rá, hogy az énekelt vers műfajának, életformájának
túlélője a maga a népdal. Ezért ennek tanulmányozása, elsajátítása
egyben az énekelt vers szakmai megalapozását, a történeti
stílusok megismerését is jelenti. Nem különös hát, hogy akár
táncolni is lehet énekelt versre, ahogy mi ezt a Bartók együttesben
többször is megtettük. A hetedik csak egy volt ezek közül.
Készült tánc időmértékes versekre (Horatius, József Attila),
de hangsúlyos magyar versmetrumra is (Weöres Sándor) Vargha
Zoltán koreográfiájával. Egyik legsikeresebb Bartók együttes-produkció
a Táncbéli Táncszók volt, amely Nagy László tánckiáltásokra
emlékeztető, s nekünk, eltáncolás cáljából írt szövegére készült.
Tudományos és pedagógiai jellegű tevékenységedről, publikációidról
mondjál valamit. Például a Népzenei olvasókönyv-ről.
A Zenetudományi Szak elvégzése után két diplomát kaptam, egy
zenetörténet-tanárit, és egy zenetudósit. A diplomamunkám
Vikár Béla népzenei gyűjtését kezdte meg összegyűjteni és
rekonstruálni. (Ez a munka még ma is tart.) Tanárom Dobszay
László vont be először készülő Népdaltípus-katalógusának munkálataiba,
a discográfia és a mutatók elkészítését bízva rám. Ezután
Kovács Sándor (szintén tanárom) kért fel, hogy segítsek neki
a Bartók: Magyar Népdalok Egyetemes Gyűjtemény kiadási munkáiban.
Az első kötet 1991-ben jelent meg, a másodiknak most folyik
a lektorálása. Eközben népzenét tanítottam a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában, majd Zeneakadémia Zenetudományi Szakán.
A Népzenei Olvasókönyvet Eredics Gábor felkérésére írtam meg,
abból a célból, hogy a legújabb eredményeket, ismeretterjesztő
szinten is közvetítsük a tanfolyamok hallgatói számára. Ebbe
a tanítás közben szerzett tapasztalatokat építettem be.
|
|