|
Abkarovits Endre - Táncházi portrék / 3
A Magyar Állami Népi Együttesnek mikor lettél
a művészeti vezetője? Mennyire ért váratlanul ez a megbízatás?
Milyen irányban akartad fejleszteni az együttes tevékenységét?
Az, hogy most nagyobb hangsúlyt fektet a közművelődési funkcióra,
a kárpát-medencei, magyarországi fellépésekre az mennyire a
te elképzeléseidnek a folyománya?
1996 végén kerültem az együtteshez, Serfőző Sándor erőteljes
kapacitálásának eredményeképpen. Eredetileg felkérésre, a Művészeti
tanács tagjaként vázoltam fel az Állami Népi Együttes számára
egyfajta jövőképet. Aztán szavamon fogtak. Az együttes ugyanis
a teljes érdektelenség folytán a megszűnés szélén állt. Mint
egy együttesnek a sok közül, nemigen volt jövője. Ezért úgy
gondoltam, hogy nemzeti intézményi rangját kell tartalommal
megtölteni. Erre ugyanis csak olyan intézmény tarthat számot,
amely a meglévő színházi tevékenység mellett valami plusz szolgáltatást
is nyújt is a társadalom számára.
A hagyományőrzés már harminc éve igényelt egy ilyen lehetőséget.
A táncházmozgalom, s a Tímár-pedagógia pedig remekül előkészítette
a terepet bel- és külföldön. Olyan tömegeket mozdított meg és
állított maga mögé, amire az Éneklő Ifjúság kórusmozgalma
óta nem volt példa. Ezért, amikor helyzetbe kerültem úgy éreztem,
hogy most már ideje meglépni a hetvenes évek óta fontolgatott
lépéseket. Így alakult ki a Hagyományok Háza gondolata, a 30
év tapasztalataiból. Ez mentette meg a táncegyüttest is, s tette
lehetővé, hogy művészileg is megújuljon.
Ehhez főleg anyagi segítségre volt szükség, mert szellemiekben
nem volt hiány. Anélkül, hogy túlzottan leegyszerüsítenénk a
dolgot, mégiscsak arról volt szó, hogy az együttesnek annyi
pénze sem volt, hogy eljusson a belföldi fellépéseire. Külföldi
meghívói vállalták ezeket a költségeket is, így az Állami Népi
Együttes piaci körülmények között is megállta a helyét Amerikától
Kínáig. 1989 után csökkent az érdeklődés a kelet-európaiak iránt.
s ez bizony hullámvölgyet okoz ma is. A jól bevált, de húsz
év alatt kissé megkopott műsorokat nehezebb eladni, ezért erőteljesebb
hang- és stílusváltásra volt szükség. A többféle műsortípus
meghonosításával együtt jelentkező művészi megújulás meghozta
gyümölcsét ezen a téren is.
Azt mondom tehát, hogy szemforgató dolog fejére olvasni egy
együttesnek, hogy nem preferálja a belföldi vagy Kárpát-medencei
turnékat, amikor az a helyzet, hogy ilyen irányból nincs piac,
nincs fizetőképes kereslet, csupán állami támogatásból lehet
elindulni. Azt a kevés támogatást pedig, ami ilyen célra juthat
a jobban lobbizgató, ám alacsonyabb művészi színvonalú társulatok
halászgatják el egymás orra elől.
Milyen az együttes repertoárja? A hagyományos táncokból felépített
színpadi produkciók és az egyéb táncházi produkciók milyen arányban
vannak?
Úgy gondolom, hogy a hagyományok kiértékelésének új, történeti
alapokra helyezése már közmegegyezés tárgya. Ez gazdagabb lehetőségeket
is kínál a szellemi hagyaték továbbfejlesztésére, mintha egy
kinevezett korszak stílusát erőltetnénk mai imázsként a közönségre.
A magyar kultúra minden századának hagyatéka a mi örökségünk,
s a mai nemzedéknek ebből a teljes választékból kell az együttes
mai arculatát kialakítani. Az örökölt nyelvezet életképességét
színpadunkon több műfaj is bizonyítja:
1. Autentikus táncokat megjelenítő életképek (pl. Széki táncok,
Hármas Tánctükör)
2. Histórikus zene és tánc (Táncos Magyarok)
3. Vásári komédia (Pikkó hertzeg és Jutka Perzsi)
5. Dramatikus táncszínház (Menyegző, Örmény legenda)
6. Látványos tánckoncertek (Naplegenda)
Én sok szempontból fontosnak tartom az ír példát, bár ők
egy sor dolgot másképp értelmeznek, a népzene nem pont azt jelenti
ott, mint nálunk, hangszerek, táncok, stb. tekintetében ők sokkal
lazább értelemben veszik a népi dolgokat. De az, ahogy nemzeti
kultúrájukat ápolják, ahogy terjesztik, ahogy abból szórakoztató
ipart csináltak, az ha nem is fenntartás nélkül tetszik.
A mi népi kultúránk minden valószínűség szerint még az övékénél
is gazdagabb, de a politika és a média nem hogy pártfogolná:
legszívesebben elhallgatná az egészet! Én magam is régóta pártfogolom
egy Nemzeti Táncszínház gondolatát, olyan jellegű produkciókkal
is, mint a Naplegenda. A Naplegenda mégis vegyes érzelmeket
váltott ki belőlem. Miközben nyilvánvalóan van egy sor értékes
eleme, attól tartok, hogy összekever egy sor különböző nemzetiségű
elemet (pl. balkáni jellegű zenére magyaros jellegű tánc), mely
még a többnyire tájékozatlan magyarországi nézőben is téves
elképzeléseket válthat ki nemzeti kultúránkat illetően, nem
beszélve a külföldiekről. Indokolatlannak tartod az aggodalmakat?
Magyarország számára földrajzi fekvésénél fogva adott, hogy
a Nyugat-Európa számára a Balkán és a keleti területek közvetítője
legyen. Ez a politikai-gazdasági távlat komoly lehetőséget nyújt
a térség Európába való beilleszkedése számára.
|
|
|
Érdekes módon, ez a régóta kiaknázatlan szerepvállalás eddig csak a táncházmozgalomban
valósult meg. Igaz, eddig méltatlanul kevés szó esett erről,
de ez a mozgalom a 70-es évek óta a különböző etnikumok békés
egymás mellett élését szorgalmazta, hagyományainak összefüggéseit
hangsúlyozta ösztönösen is. A budapesti fiatalok szórakozóhelyeit
végigjárva az egész keleti-déli térség kultúrájának spontán
összefoglalását tapasztalhatjuk (Magyar, görög, bolgár, délszláv,
moldvai táncházak mellett a színpadi produkciók témái, stb.),
a napi politikai gyászos tapasztalatokkal tökéletes ellentétben.
Ezt ideje lenne már végre tudatosítani, és nagyobb hírveréssel
az ország arculatának jobbítására felhasználni.Vagy annyira
szégyelnivaló az, hogy az egész térségnek példát, jó példát
mutatunk? (Ebben látom a MÉDIA felelősségét is, ha lehet ezt
egyáltalán így fogalmazni, mert úgy tűnik, ez sem választható
el az általános társadalmi helyzettől. Mindenkinek olyan
médiája van, amilyet megérdemel. Sajnos. A falusi muzsikusok
is mindig azt játszották, amit a közösség megkövetelt tőlük).
Tehát nem értem a kérdésnek azt a részét, hogy mi válthat ki
téves elképzeléseket bárkiből is, nemzeti kultúránkat illetően?
Minden kor a jelenben alakítja ki a rá jellemzó képet. Magyarország
nem egy falu. Pedig egy falu hagyományai is milyen rétegzettek,
korok, korosztályok szerint. De így van ez a nagyobb régiókban
is, nyelvektől függetlenül. A Kárpát-medence abba régióba esik,
ahol a legkülönbözőbb történeti hátterű európai hagyatékok találkoznak
össze és keverednek el egymással. Itt jelen vannak még az európai
Középkor lánctáncai karikázó, héjsza, dudálás formájában,
de megtelepedtek az európai Újkor páros táncai is, mint a páros
vonulós kettős jártatója, vagy a páros ugrós,
forgatós táncok, a haditáncokból alakult szóló férfitáncok,
a legényes majd az új, a verbunk, melynek a neve
sem magyar (Werbung = németül hirdetés, toborzás), vagy a belőle
kialakult páros csárdások stb.
Most melyiktől vagyunk ma magyarok? Nem attól talán, hogy ezt
így egyben vagyunk képesek látni? Hogy a teljes hagyatékról
tudomásunk van? Mindegyik táncdivat jött valahonnan, sohasem
ebben rejlett a magyar kultúra egyedisége, hanem abban, ahogy
a befogadott elemeket kezelte, hogyan használta. Attól lenne
hiteles a magyar kultúra ábrázolása, ha ezt a palettát erőszakkal
letörölnénk, és csak az Ábi-bábi-t hagynánk meg, mert
egyesek véletlenségből csak ennyit ismernek magyar táncnak?
Lemondjunk egy teljes könyvtárnyi tudományról, mert vannak,
akik csak egy könyvet olvastak, azt is képregény formájában?
Nem. Én azt hiszem, hogy az a (teljes történelmi hagyatékot)
szintetizáló, békés szemlélet, amely a mi fiatalságunkat a 70-es
évek óta, s immár 30 éve jellemzi, sokkal jobban tükrözi a valóságot,
mint a saját hagyomány ismeretének teljes hiányából fakadó türelmetlenség,
és a politikailag felszított nyelvhisztéria, amelytől ennek
az egész Kelet-Európai régiónak jó lenne már megszabadulnia,
saját jól felfogott egzisztenciális érdekében.
És az íreket én is jó példának tartom, mindenestől. Nem aggályoskodnak,
nem köpködnek, nem szelektálnak, nem öncsonkítanak tudatlanul,
hanem az európai hagyomány náluk összegyúródott szeletét teljes
mellhosszal, nagy öntudattal, és minden műfajban képviselik.
S hogy még üzletet is csinálnak belőle? Csak gratulálni tudok
nekik. És azt kívánom, hogy nekünk is legyen ennyi eszünk.
|
|