főoldal főoldal  
megjelent lemezeink a ládafia az együttes koncertek
   
 

Abkarovits Endre - Táncházi portrék / 4



A sajtóban az akkortájt megjelent cikkekből nekem úgy tűnt, hogy öt évvel ezelőtt te érveltél a Hagyományok Háza gondolata mellett. Akkor ezzel nem mindenki értett egyet. Volt, aki attól félt, hogy egy túlcentralizált csúcsintézmény jön így létre, mely elszippantja az anyagi és egyéb forrásokat a kisebb műhelyek elől. Sikerült eloszlatni ezeket az aggodalmakat? A szakma egységesen elfogadta a Ház gondolatát? Az eddigi tevékenysége megfelel nagyjából a te akkori elképzelésednek? Fenyegetheti-e a létét (vagy az új épület felépítését) a kormányváltás? Kelement Lászlót akkor te kapacitáltad a Ház vezetésére. Mióta eljöttél az Állami Népi Együttesből, magad is a Hagyományok Háza egyik részlegének vezetője lettél.

Az anyagi és egyéb forrásokat nem volt honnan elszippantani, mert ezek nem léteztek. Épp azért kellett létrehozni a Hagyományok Házát, hogy a hagyományőrzés tevékenységei is részesülhessenek a központi költségvetésből. Eddig minden e körhöz tartozó aktivitás valamilyen más kulturális terület perifériájaként működött, s annak költségvetéséből csak a maradékelv alapján részesülhetett. Ezt a helyzetet változtattuk meg azzal költségvetési keretet harcoltunk ki e terület számára is. Ennek örülni kell, mert történelmi eredménynek számít. Hogy ezt nem mindenki ismeri fel, és napi, partikuláris érdekei miatt ellene intrikál az persze nagyon szomorú.
A Hagyományok Háza ugyanakkor nem egy központi pénz-újraosztó intézmény, mint ahogy azt sokan (helytelen beidegződések folytán) gondolják. Nem is szabad azzá tenni. Ez a hagyományápolás háttérintézménye, amely olyan munkák elvégzését finanszírozza álllami pénből, amelyeknek az elvégzése nagyon fontos a mozgalom és a közművelődés számára, de amelyeket azok nem tudnának megfizetni, mert azok sohasem termelődnének ki piaci viszonyok között. Ilyen például az anyanyelvünk is, amely nem lévén világnyelv nem rendelkezik akkora felvevőpiaccal, amelyen a természetes kapitalista játékszabályok szerint el tudná magát tartani.
A kormányváltások csak annyiban érintettek bennünket, hogy minden garnitúra számára előlről kell elmondani, hogy miért fontos dolog a hagyományőrzés. Mivel eddig még valamennyi politikai oldal egyforma közömbösséget mutatott, nincs miért politikai síkra terelni ezt a kérdést. A különböző színezetű kormányok csak magukat minősíthetik azzal, hogy hozzánk, illetve az általunk képviselt értékekhez hogy viszonyulnak
A Hagyományok Háza nemzeti intézmény, amely azt jelenti, hogy közpénzből fenntartott működése az egész társadalom, az összes adófizető együttes érdekeit szolgálja, még akkor is, ha azok nagy része (tájékozatlansága miatt) nem tud erről.
A Hagyományok Háza most áll fel. A működéséhez szükséges anyagi alapok kiharcolása nem fejeződött még be. Ezért a szándékok és a lehetőségek között egyelőre még nagy a távolság. De mindannyian azért dolgozunk, hogy ez megszűnjön. Könnyebb lenne a dolgunk, ha támogató, megértő közegben mozoghatnánk, de ebben az országban ez ma senkinek sem adott. A mi tevékenységünk – beleértve az egész szakmát – meglehetősen ismeretlen a társadalom nagy része számára. Ezen is sok a változtatni való. Az intézmény munkájának megítélése csak a tevékenysége, munkájának látható eredményei alapján lesz lehetséges.

Az eddigiekből is kiderült, mennyi mindennel foglalkozol, s nyilván több területről nem is eshetett szó. Például arról, hogy az elmúlt hetekben is két új filmedet láthattuk a televízióban: Lajtha Lászlóról egy kétrészes megemlékezést és egy rendkívül érdekes beszélgetést Vikár Lászlóval. Előadóművészként mostanában milyen jellegű műsoraid vannak?


Énekelt versek tekerőlant kísérettel
(fotó: Dobra János)
Új együttesemmel (Barvich Iván, Perger László, Orczi Géza és néha Palya Bea) évek óta énekeltvers-műsort csinálunk, Rejtelmek címmel. Ez legújabb lemezünk is, melyet az egykori „konkurencia”, Gryllus Dani (Kaláka) adott ki. De úgy is mondhatnám, hogy az énekelt versek ürügyén a magyar kultúratörténetben bolyongunk, s laza, zenés beszélgetéseinkben hol egy népdal, hol egy versforma, hol egy tánclépés világítja meg, hogy az európai kultúra mélységes mély kút, amelynek értékeit, részleteit – igaz – külön-külön őrizgetjük, de annak az egészéből fakadó öröm mindenkié.

(Budapest, 2002. november)

előző oldalÉnekelt versek
  FooldalImpresszumSzervezőknekE-mail
E-mail